Srdečně Vás zveme na zahájení výstavy Poezie každodennosti. Česká fotografie 60. let 20. století. ve čtvrtek 19. 8. 2021 od 18.00 hod.
Výstavu připravila a zahájí kurátorkaŠtěpánka Bieleszová.
Výstava je pořádána ve spolupráci s Muzeem umění Olomouc.
19.8.2021 – 17.9.2021
Výstava přináší sondu do jedné z nejvýznamnějších kapitol českého poválečného umění. A to do tzv. zlatých šedesátých let, kdy v bývalém Československu došlo na krátkou dobu ke společenskému a kulturnímu uvolnění, bohužel násilně ukončenému okupací země v roce 1968. Jednou z nejvýznamnějších fotografických skupin, která tehdy působila, byla skupina olomouckých fotografů DOFO (1958–1967). Jednalo se o zájmové sdružení fotoamatérů, kteří profesně působili v dělnických a technických profesích, pracovali v továrnách a výrobních podnicích. Tedy v oblasti, která se z ideologického hlediska jevila jako nekonfliktní. Ve své tvorbě kladli důraz na originalitu vidění a imaginativní výklad skutečnosti vytvářený v souladu s vnitřním naladěním autora. Společným programem skupiny se stala především „nevšední interpretace skutečnosti“.
Také v severočeském městě Liberec v šedesátých letech 20. století vzniklo několik výjimečných aktivit. Nejčastěji je připomínáno architektonické studio SIAL a také Naivní divadlo či činoherní Studio Ypsilon. V roce 1962 zde bylo založeno Studio výtvarné fotografie. V jeho řadách působili autoři, dnes zastoupeni na výstavě, jako byli Ladislav Postupa, Čestmír Krátký či Jan Pikous. V jejich díle se mísila snaha o symbolické až surreálné postižení skutečnosti s citlivostí pro jemné detaily a materiálové struktury.
Studio výtvarné fotografie v Liberci patřilo, vedle skupiny DOFO, k nejprogresivnějším tvůrčím skupinám své doby. V této souvislosti je třeba také připomenout, že především tvorba skupiny DOFO svou závažností, dobovou aktuálností i důrazem na kvalitu přesáhla hranice regionu a včlenila se do kontextu vývoje evropské výtvarné scény. Experimentální práce jejích autorů byly už v roce 1966 zařazeny do mezinárodní výstavy Surrealismus a fotografie ve fotografickém museu Folkwang v Essenu. Tato výstava, na které byla i díla zde vystavené Evy Fukové či Viléma Reichmanna, byla jednou z mála akcí, které ve své době pomohly vřadit českou fotografii do evropských souvislostí.
Akce Fotografické galerie Fiducia podporují: Ministerstvo kultury ČR, Statutární město Ostrava, Moravská Ostrava a Přivoz, HR Trade, Concept – Advertising, architektonické kanceláře: Atelier 38, ADEA projekt s.r.o., časopis Protimluv