Debata Fenomén Bachner aneb Jaká je budoucnost jedné z nejvýznamnějších ostravských staveb?

Srdečně vás zveme na odbornou diskusi o budoucnosti jediné realizace Ericha Mendelsohna v ČR, která navazuje na intervenci Štěpána Kuse ve vitríně OD Bachner v rámci festivalu Kukačka. Akce se koná 10. listopadu 2021 od 18 hodin v městské galerii PLATO Ostrava, pořádá ji Antikvariát a klub Fiducia ve spolupráci s festivalem Kukačka, Městskou galerií Plato a umělcem Štěpánem Kusem.

Jeden z velkých obchodních domů v centru Moravské Ostravy z období první Československé republiky vznikl na základě projektu z berlínské kanceláře světově známého architekta Ericha Mendelsohna. Architekt v něm uplatnil principy architektury nové věcnosti, kombinované s expresivním motivem reklamního motivu neonové výzdoby v podobě nápisů a symbolu B v kruhu, odvozeného od příjmení majitelů domu (Bachner). Nedávno se symbolicky nápis vrátil do výlohy obchodního domu díky umělecké intervenci Štěpána Kuse v rámci festivalu Kukačka.

O významu a budoucnosti této stavby budeme diskutovat s hosty:

Jan Sapák – architekt a teoretik architektury

Martin Strakoš – historik umění a památkář

Ondřej Vysloužil – architekt, ředitel MAPPA

Martin Novosad – zástupce majitele objektu, omluven pro nemoc, přečteme zaslané stanovisko

Debatu moderuje Marta Pilařová.

Pořádá Antikvariát a klub Fiducia ve spolupráci s městskou galerií PLATO, festivalem Kukačka a Štěpánem Kusem.

Pozor! Koná se v městské galerii PLATO.

Doporučujeme rezervaci na info@plato-ostrava.cz

Doporučené vstupné 30 Kč.

Kapacita 50 osob.

Tisková zpráva INSTALACE FESTIVALU KUKAČKA

Jedinečná, ale opomíjená kulturní památka Ostravy se hlásí o slovo.

V centru Ostravy můžete spatřit na první pohled nevýraznou stavbu ze třicátých let 20. století, která je však unikát. Jedná se o jedinou stavbu v České republice, která vznikla na základě návrhu architekta Ericha Mendelsohna. Ten je považován za významnou postavu avantgardní architektury a jeho stavby vznikaly napříč Evropou, ale i v Izraeli nebo USA. Od začátku října se obchodnímu domu Bachner, jak zněl původní název, dostává nečekané pozornosti – jeho osud připomíná rozměrná umělecká instalace, která okupuje výlohu domu.

Stavbě, která dnes působí vcelku nenápadně, za první republiky vévodil velký neonový nápis Bachner a impozantní kruhový poutač s písmenem B na střeše. Pro Mendelsohnovy návrhy je typické využití typografie jako výrazného architektonického prvku. Typografické prvky ostravské stavby inspirovaly studenta umění Štěpána Kuse k nové interpretaci. Dynamický nápis Bachner umístil do výlohy v přízemí obchodního domu a kruhový poutač ztvárnil jako mizející znak nastříkaný křídovým sprejem na chodník před budovou. Intervence vznikla v rámci festivalu Kukačka, který se zabývá uměním ve veřejném prostoru Ostravy a letos probíhá již jeho devátý ročník.

Obchodní dům Bachner je zapsán do seznamu kulturních památek, avšak jeho stav se již leta zhoršuje a stále čeká na kvalitní rekonstrukci. Inspirací může být např. jiná Mendelsohnova stavba – obchodní dům Pettersdorf v polské Vratislavi.

Součástí festivalu je i veřejná diskuze s odborníky o budoucnosti stavby, která se bude konat 10. listopadu 2021 od 18 hodin v městské galerii PLATO Ostrava.

Autor: Štěpán Kus

Kontakt:

kus.stepan@seznam.cz

+420 774 119 537

—————————————————

Odkaz na text o instalaci na stránkách festivalu Kukačka: http://www.kukacka.org/stepan-kus/

Odkaz na facebookovou událost diskuze: https://www.facebook.com/events/163866889290461/

Odkaz na stránky pořadatele diskuze Antikvariát a klub Fiducia: https://klubfiducia.cz/

Webová stránka o obchodním domě Bachner: www.bachner.cz

Festival Kukačka

Kukačka je ostravská platforma negalerijní prezentace současného umění, inspirující se hnízdním parazitismem kukačky obecné. Jejím cílem je především definovat a v dílčích uměleckých intervencích uplatňovat sociálně a kulturně inovativní postupy a strategie.

Kukačka se intenzivně zaobírá otázkou společenské role umění, jeho ambicemi i schopnostmi navázat vzájemný dialog mimo „klauzuru“ bílé galerijní kostky. V širším kontextu pak tematizuje i současný rozpor mezi potřebou umělců komentovat současný stav věcí a ochotou publika jim naslouchat.

www.kukacka.org